„Enhancing the language competences: CLIL” jest projektem przeznaczonym dla nauczycieli, którzy pracują z młodzieżą gimnazjalną i ponadgimnazjalną i chcieliby wykorzystać język angielski podczas swoich zajęć lekcyjnych. Główny cel projektu wypływa przede wszystkim z zainteresowania alternatywnymi metodami nauczania języków, a tym samym metodami przekazywania wiedzy interkulturowej. Nauczyciele zapoznają się z metodyką i koncepcją nauczania dwujęzycznego: Content and Language Integrated Learning (w skrócie: CLIL) czyli dwujęzycznym nauczaniem treści pozajęzykowych czego długofalowym rezultatem będzie poprawa jakości kształcenia w naszej placówce. Podczas realizacji projektu zostanie wykorzystana nowoczesna metodologia aktywizująca procesy nauczania, oparta na technologiach informacyjno-komunikacyjnych. Uczestnikom zostaną zaprezentowane różnorodne metody nauczania w kontekście zintegrowanego kształcenia językowego takie jak prowadzenie lekcji z wykorzystaniem metod charakterystycznych dla CLIL, stosowanie i wykorzystywanie autentycznych tekstów, ewaluacja opublikowanych materiałów i źródeł, sesje poświęcone doskonaleniu języka z uwzględnieniem specyficznych potrzeb poszczególnych jednostek. Wybrane przez uczestników kursy skupiać się będą na codziennych sesjach praktycznych pod kątem przygotowania i obserwacji mikronauczania. Szkolenia poświęcone też będą wdrażaniu poznanych metod, prezentowaniu ich oraz wspólnemu ewaluowaniu. Wszyscy partycypujący nawiążą kontakty z nauczycielami z innych krajów, po to aby dzielić się doświadczeniem i wspólnie rozwiązywać napotkane problemy. Uczestnicy mają również za zadanie tworzyć własne autorskie materiały do wykorzystania podczas zajęć metodą CLIL.
W szkoleniu wezmą udział nauczyciele językowcy, w tym angliści, germaniści oraz nauczyciele innych przedmiotów: języka polskiego, chemii, fizyki.
Przewidywanymi długoterminowymi rezultatami i oddziaływaniami projektu będą zmiany we wszystkich obszarach procesu nauczania, takich jak:
Joanna Sawicka
nauczyciel języka angielskiego