Portugalia – kwiecień 2016

27 kwietnia 2016, środa 16:10

W dniach 04-11.04.2016 r. naszą szkołę odwiedziła młodzież z Portugalii w ramach międzynarodowej wymiany szkolnej. Goście mieszkali u rodzin naszych uczniów, którzy w październiku uczestniczyli w międzynarodowej wymianie szkolnej. Program przygotowany dla grupy z Portugalii był bardzo bogaty.

Pierwszego dnia młodzież z Portugalii została uroczyście przywitana przez dyrektora szkoły dr Tadeusza Mośka oraz wręczono im materiały promocyjne, w tym również związane z promocją miasta. Następnie wszyscy udali się do dawnej sali gimnastycznej, w której był specjalnie zorganizowany koncert dla grupy międzynarodowej z Portugalii oraz dla grupy z różnych krajów europejskich w ramach programu ERASMUS+. Imprezę rozpoczęła para królewska uroczystym tańcem renesansowym i dworskim. Patron naszej szkoły – król Zygmunt August z małżonką Barbarą – przywitali delegację międzynarodową w języku angielskim.  Na koncercie wysłuchaliśmy przepiękny śpiew w języku staro-cerkiewno-słowiańskim, wykonany przez chór męski. Uczniowie naszej szkoły: Gabriela Mikołajczuk kl. II c, Karol Kaczorowski kl. II e wraz z zespołem zaprezentowali taniec nowoczesny, natomiast Szymon Tur kl. I f wraz z zespołem zatańczył taniec hip-hopowy. Podczas koncertu gościliśmy Białostockie Studium Piosenki (m.in. zaśpiewała nasza uczennica z kl. III a Marcelina Cimoch) pod dyrekcją Jerzego Tomzika, które zaprezentowało utwory polskich artystów, a także piosenki w języku angielskim i w esperanto. Całą imprezę taneczno-muzyczną poprowadzili w języku angielskim Dominika Szymańska i Szymon Trochimczyk z kl. II f.

Po wysłuchaniu koncertu wszyscy uczestnicy wzięli udział w konkurencjach sportowych zorganizowanych na stadionie BOSiR „Zwierzyniec” przez p. Agnieszkę Śledź-Dźwigaj i p. Jerzego Mydlarza. Zwycięzcy zostali nagrodzeni pamiątkowymi statuetkami. Po zawodach sportowych zwiedzaliśmy Stadion Miejski, a po atrakcjach sportowych pani Jolanta Desperat (nauczyciel j. angielskiego) oprowadziła grupę z Portugalii po Białymstoku i przybliżyła ciekawostki historyczne związane z naszym miastem. Program zwiedzania obejmował: Pałac Branickich, katedrę białostocką Wniebowzięcia NMP, prawosławną cerkiew katedralną św. Mikołaja, ratusz miejski, Operę oraz Park Planty.

Następnego dnia uczniowie VI LO zabrali swoich gości z Portugalii na  wybrane zajęcia lekcyjne,  w celu zapoznania ich z codzienną atmosferą panującą w szkole podczas lekcji. Międzynarodowa grupa wzięła również udział w aktywnościach sportowych (m.in. badminton, tenis stołowy, piłka siatkowa) zorganizowanych na sali gimnastycznej wraz z grupą z programu ERASMUS+. Po południu rozpoczął się cykl wykładów dla społeczności szkolnej VI LO przygotowanych przez uczniów z Portugalii na temat kultury, tradycji, systemu politycznego i edukacyjnego Portugalii w oparciu o prezentacje multimedialne. A kiedy nasi goście opowiedzieli nam o sobie, udaliśmy się do Galerii Arsenał na warsztaty plastyczne pt.: „Sztuka na stół”. Tam zwiedziliśmy ekspozycję i zainspirowani sztuką stworzyliśmy własne eksponaty. Głównym motywem było jedzenie.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy o 6:30 wyjazdem do Warszawy. W stolicy zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika. Program obejmował m. in.: Łazienki Królewskie – spacer po XVIII-wiecznym zespole pałacowo-ogrodowym, Pomnik Fryderyka Chopina, Starą Oranżerię, Biały Domek, Pałac na Wyspie, Pałac Myśliwski, przejazd Traktem Królewskim, Alejami Ujazdowskimi, Nowym Światem, Krakowskim Przedmieściem na Stare Miasto, spacer po Starym Mieście – Plac Zamkowy, Kanonia, Rynek Starego Miasta, Szeroki Dunaj, Barbakan, Mury Obronne, Krakowskie Przedmieście – Pomnik Mickiewicza, Pałac Prezydencki, byliśmy na Placu Piłsudskiego – Grób Nieznanego Żołnierza, Ogród Saski z XIX – wieczną fontanną. A na koniec wycieczki wjechaliśmy na XXX piętro Pałacu Kultury i Nauki i podziwialiśmy panoramę Warszawy.

W piątek o 9:00 pojechaliśmy do Tykocina. W programie było zaplanowane: zwiedzanie  Wielkiej Synagogi, Domu Talmudycznego, zamku, spacer po miasteczku, wyjazd do Łopuchowa, spacer po kładkach w Waniewie oraz przejazd do Kurowa (siedziby Narwiańskiego Parku Narodowego).

W niedzielę pożegnaliśmy naszych gości z Portugalii przy ognisku w Majątku Howieny, podczas którego zostały wręczone naszej delegacji z Portugalii nagrody rzeczowe ufundowane przez panią Agnieszkę Maliszewską, dyrektor Polskiej Izby Mleka.

Katarzyna Jurczuk
nauczyciel języka niemieckiego

Oto kilka opinii uczestników międzynarodowej wymiany szkolnej z Portugalią:

Wymiana to chyba jedna z najbardziej ekscytujących rzeczy, jaka zdarzyła mi się w tej szkole. Miałam okazję nawiązać nowe znajomości i poćwiczyć trochę język angielski. W trakcie wyjazdu miałam szansę brać udział w wielu ciekawych atrakcjach, zwiedzić nowe miejsce i poznać inną kulturę. Ta wymiana pomogła mi rozwinąć moje zdolności komunikacyjne oraz nawiązać nowe przyjaźnie. Ten wyjazd pozostanie na długo w mojej pamięci.

Julia Swiernalis kl. I f

Wymiana z Portugalią była niesamowitą przygodą i nowym doświadczeniem. Pozwoliła mi na poznanie nowego kraju i jego kultury przez tygodniowy pobyt, a także pokazanie Portugalczykom Białegostoku i okolic. Dzięki tej wymianie zyskałam wiele nowych znajomości zarówno ze szkoły jak i z Portugalii, z którymi jestem w ciągłym kontakcie.
Bardzo się cieszę, ze wzięłam udział w tej wymianie, był to świetnie spędzony czas. Polecam takie wymiany każdemu! 😉

Ula Aleksiuk kl. I f

W ubiegłym tygodniu do naszej szkoły przyjechała wymiana z Portugalii. W swoim domu gościłam niesamowicie przesympatyczną dziewczynę o imieniu Catarina. W czasie ich pobytu w Polsce spędzaliśmy całe dnie razem, pokazywaliśmy im Białystok. Pojechaliśmy na wycieczkę do Warszawy, która zrobiła ogromne wrażenie na naszych gościach. Byli po prostu nią zachwyceni. Uważam, że decyzja wzięcia udziału w wymianie jest jedna z najlepszych jaką podjęłam w moim życiu. Jest to niesamowite przeżycie. Poznajemy nowych ludzi, uczymy się jak ludzie żyją w innym kraju, nasza tolerancja wzrasta, a nasze horyzonty poszerzają się. Dodatkowo możemy podszkolić swój poziom angielskiego w bezpośrednich rozmowach z innymi. Wszystkim uczniom naszego liceum polecam wziąć udział w takiej wymianie, zapewniam, że pozostają niesamowite wspomnienia.

Daria Szymborska II e

Wymiana podobała mi się dlatego, że mogłam poznać ludzi o podobnych zainteresowaniach. Podczas pobytu w Portugalii miałam okazję mieszkać na portugalskiej wsi i poznać jej uroki. Na własne oczy zobaczyłam ocean. Wyjazd pomógł mi też przełamać barierę językową. Wciąż utrzymuję znajomości, które tam zawarłam. Bardzo mi sie podobało i wymianę polecam każdemu.

Ewa Znaniecka I f

23 czerwca 2024, niedziela 20:40
VILO biega, by pomagać, czyli początek wakacji na sportowo.
Wiecej
21 czerwca 2024, piątek 14:36
Udanych wakacji :)
20 czerwca 2024, czwartek 16:19
Jakub Szerszeń, Mateusz Czarnowicz i Wojciech Zakrzewski z klasy 3a, uzyskali tytuł laureata.